Melukis Impian

Melukis Impian Melakar Kejayaan Menembusi Imaginasi

Monday, December 5, 2011

Dan Bila Bertemu Ep4


Cerita ini hanyalah rekaan saya semata- mata dan tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Kalau ada pun hanya kebetulan jer...~hahaha~
adapun cuma cerita tentang hidup manusia biasa.
Kalau korang terlepas Dan Bila Bertemu Ep 3 klik sini

Footnote(hehe...) : Kalau lagu blog ni mengganggu korang...'pause'laa kat bahagian paling bawah kanan blog ni okay...
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


          "Menjawab!". Harun menggenggam tangannya lalu diberikan satu penumbuk yg amat padu tepat ke arah muka Izkandar. Aku mulai panik.

        "Harun!!!"

        Mataku tertumpu ke arah seorang lelaki yg aku kenali. Wajah itu...'Afril?apa dia buat dkt sini?!', aku bermonolog.

        "Harun, die dah mintak maaf kan?apa lagi yg kau tak puas?", suara garau tapi menambat hati itu menusuk ke telingaku. Tiba2 aku berasa selamat walaupun bukan aku yg dibelasah Harun.

        "Die dah curi 'handphone' aku...aku takkan biarkan die terlepas!", Harun menengking.

        "Habis, kau nak buat ape? nak belasah die sampai mati?!", Afril bersuara dgn nada yg sama.

        "Kau jgn cabar aku Ril...karang kau yg aku belasah sampai mati".

        Aku jadi takut dgn kata2 Harun. Belasah sampai mati?. Tertelan air liur aku dibuatnya. Aku lihat Afril tenang sahaja. Dia mendekati Harun. Lalu merapatkan mukanya ke muka Harun. Matanya yg selalunya redup itu bertukar garang. Mata itu menentang mata Harun. "Aku tak takut", jawabnya membuatkan Harun gelabah seketika. Aku kagum dgn Afril. Walau apa jua cabaran yg mendatang, dia tetap tenang menghadapinya. Mukaku merona merah tanpa aku sedari. Aku menjatuhkan pandanganku agar tiada yg perasan.

        "Ni Apesal ni?", soal Cikgu Khairos, guru disiplin di sekolah kami. Barangkali baru selesai makan tengahari. Aku membuat andaian.

        "Tak ada apa2 ckg", jawab Afril. Matanya masih menatap tajam mata Harun. sesaat kemudian barulah dia beredar dari situ. Keadaan yg tadinya sunyi kini mula kedengaran suara para pelajar menjalankan aktiviti mereka selepas waktu persekolahan. Namun, aku tetap kaku melihat Afril yg sudah ditelan keramaian org.

        "Sarah, jom kita balik", ajak Nurul. Aku membuntutinya.


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


        Nurul menemaniku sehingga setengah jalan. Kemudian dia pulang ke rumahnya manakala aku pula masih meneruskan perjalanan pulang. Awan masih tidak muncul padahal aku sudah lenjun dek bermandikan peluh. Seminit kemudian, aku tiba di perkarangan rumah. Aku memberi salam kepada ibu namun salamku dibiar sepi. Mungkin ibu ke rumah Mak Mah. Adik?pastinya dia juga berada di sana. Aku masuk dan menutup pintu. Lalu, aku menyelak tudung saji. "Wah...!ikan kembong masak asam pedas", kecur liur dibuatnya. Memang sudah lama ibu tidak memasakkan masakan kegemaran aku.

        Aku mengambil pinggan, membaca doa lalu makan sesudah membasuh tangan. Usai makan, aku  membersihkan diri dan solat zuhur. Hari ini tiada kerja sekolah yg diberikan oleh ckg. Aku hanya duduk di atas katil dan berehat. Fikiranku terbayangkan Afril secara tiba2. Wajah Afril yg kacak, putih, bersih dan comel itu menerawang dalam fikiranku. Matanya yg redup. Senyumannya yg menggoda hati setiap perempuan yg melihatnya. hmm... .

        Tapi, aku rasa seperti tidak layak kalau nak dibandingkan dgnnya. Lihat saja aku yg muka biasa2 aje ni. Kulit pun tak seputih kulitnya. Tambahan pula, aku dgr dia sudah ada teman wanita. Siapa ya?hmm...kempunan aku. Dgrnya teman wanitanya baik, sopan, cantik dan memiliki segala sifat keperempuanan. Itu yg aku dgr. Itu pun dari kwn2 sekelasku. Baik lelaki mahupun perempuan, sama aje. Semua org di dalam kelas bercerita tentang org yg same. Kata mereka lagi, identiti perempuan itu masih lagi misteri. Aaaaaah... buat apa fikir2kan perkara yg takkan dapat.

        Aku memandang ke luar tingkap. Mataku tertumpu pada burung pipit yg hinggap di atas dahan pokok di luar rumah. Burung itu keseorangan tanpa teman. Aku berpaling semula memandang ke siling rumah. Aku mengeluh.

        "Jadi mcm tulah, tiap2 hari asyik teringatkan 'dia' aje. Tak ade org lain. Mase tu papa belum hadir dlm hidup mama lg", jelasku.

        "Lepas tu?apa jadi? takkan mcm tu je", soal Shaqina laju. Anak aku yg satu ni, tak padan dgn kecik. Aku hanya dpt menggeleng sambil tersenyum.

        "Nanti, lpas solat dan makan...baru mama cerita lagi. Dah nak masuk waktu maghrib dah. Kite solat ya?", ajakku.

        "Okay", Shila dan Shaqina menjawab serentak.


 Bersambung....

No comments:

Post a Comment